Aquests
dies observo com l'actualitat política catalana gira entorn als
pressupostos i, més en concret, al percentatge de dèficit que
l'Estat permetrà a la Generalitat.
Més
enllà d'entrar a valorar si un dèficit d'un 1,2% és clarament
insuficient, si el 2,3% és inacceptable o si el 1,9% és el màxim
admissible, considero que aquest regateig més propi d'un mercadal
que de l'arena política són les branques que no ens deixa veure el
bosc de la submissió política als interessos econòmics del poder
financer. Si això, a més, s'amaneix amb els greuges territorials i
els improperis naftalínics del president autonòmic de torn, la
distracció està servida.
Avui,
per avui, les Administracions Públiques són un colla de cambrers
sense sou que viuen de les propines; els pressupostos, la propina; el
govern, l'encarregat que reparteix com vol les propines entre els
cambrers i les cambreres; i el capital financer és l'amo que només
apareix a la nit a fer caixa i endur-se els calers.
Això
és així des que s'ha generat un deute públic en bona part
il·legítim i s'ha prioritzat el retorn d'aquest deute per sobre de
les polítiques al servei de les persones. Fent una mica de memòria
recordaré com s'ha aconseguit arribar a la situació escandalosa del
deute públic actual, refermant-me allò que vaig escriure en un post
fa més de dos anys:
“La primera
mesura que va adoptar el Govern espanyol (del PSOE) per fer front a
la crisi va ser la injecció de milers de milions d’euros a la
banca a un interès irrisori (inferior a l’1%).
Aquesta mesura
es va fer en seguiment dels dictats de la lògica neoliberal (als
EEUU i la resta de països de la UE es va fer el mateix) i la seva
justificació: que amb aquesta injecció els bancs obririen una mica
l’aixeta del crèdit per a les empreses i les famílies, aixeta
tancada en sec quan va explotar la bombolla financera que va ser
l’origen de la crisi econòmica. Amb això es pretenia, sempre
seguint la lògica neoliberal, frenar la pèrdua d’ocupació, el
tancament d’empreses i reactivar el consum.
Aquesta
injecció de diners a la banca va aguditzar, a curt termini, la
despesa pública i, en conseqüència, el dèficit econòmic de
l’Estat generant, de retruc, un augment del deute públic.
Per a fer
front a l’increment del deute, els Estats han emès bons de deute
públic a un interès més gran en aquells països on és més gran
la incertesa de la situació econòmica nacional. Els inversors
(especuladors) demanen més interès quan el risc de cobrament és
més gran, i aquest risc és més gran en economies incertes (Grècia
i Irlanda són dos exemples que tothom tindrà a la ment).
El deute
públic espanyol (inclosos també els bons que han emès les
Comunitats Autònomes) és dels que han de pagar un major interès
per la incertesa de la situació espanyola. Molts anys de dependència
dels sectors més especulatius de l’economia com la construcció (i
no d’habitatge habitual precisament) ha provocat aquesta situació.
Així, els bons de la Generalitat de Catalunya i de la Generalitat
Valenciana s’han emès amb un interès del 4,75%.
Qui està comprant aquest deute? Doncs bona part se l’estan quedant els bancs. Es a dir que estan utilitzant diners prestats per l’Estat a l’1% per a prestar-lo (ells) a l’Estat (en qualsevol de les seves formes) al 4,75%. Negoci rodó.”
A això, s'han
d'afegir els rescats bancaris amb els que, lluny de suposar una
nacionalització de la banca per a gestionar-la públicament al
servei de les persones, s'han transferit encara més milers de
milions públics a entitats privades.
Això és o no
és generació de deute il·legítim?
La classe
política del sistema no vol negar-se a pagar aquest deute que, com
hem vist, és en bona part un robatori a les arques públiques,
al·legant els compromisos contrets. En canvi, no li tremola el pols
a l'hora de trencar els compromisos contrets amb el poble retallant
els drets socials bàsics.
És més, PP i
PSOE van reformar la sacrosanta Constitució Espanyola amb
nocturnitat i traïdoria per tal de legalitzar aquest atracament,
convertint la banca en l'amo de la caixa i les Administracions
Públiques en els cambrers sense sou que viuen només de les propines
que queden després de l'espoli financer a les arques públiques. 6
milions d'euros diaris destinats només a pagar els interessos del
deute. El mateix import que les retallades que es fan al Principat.
Però què diu
la Constitució Espanyola sobre el tema? N'extractaré les parts més
significatives de l'article 135:
“L'Estat i
les Comunitats Autònomes no podran incórrer en un dèficit
estructural que superi els marges establerts, en el seu cas, per la
Unió Europea per als seus estats membres”
“El volum de
deute públic del conjunt de les Administracions Públiques en
relació amb el producte interior brut de l'Estat no podrà superar
el valor de referència establert al Tractat de Funcionament de la
Unió Europea”
“Els límits
de dèficit estructural i de volum de deute públic només podran
superar-se en cas de catàstrofes naturals, recessió econòmica o
situacions d'emergència extraordinària que escapin al control de
l'Estat i perjudiquin considerablement la situació financera o la
sostenibilitat econòmica o social de l'Estat, apreciades per la
majoria absoluta dels membres del Congrés dels Diputats.”
Dues
consideracions:
Primera: PP i
PSOE, que s'omplen la boca amb la sobirania que resideix
exclusivament en el poble espanyol i diuen que qualsevol temptació
democràtica d'exercir el dret a l'autodeterminació és poc més que
terrorisme i, ja no això, qualsevol intent de tocar la constitució
és pecat, i va i la canvien sense sotmetre la reforma a referèndum
popular quan suposa una cessió de sobirania d'Espanya a la unió
Europea que deixa les institucions polítiques espanyoles (ja no dir
les catalanes) en mers gestors de la misèria, en l'encarregat que
reparteix les propines com vol.
Segona: Si
estem en una recessió econòmica i en una situació extraordinària
que escapa al control de l'Estat que perjudica considerablement la
situació financera i la sostenibilitat econòmica i social de
l'Estat, no seria plenament constitucional superar els límits de
dèficit i el volum de deute públic?
Una taxa
d'atur a l'Estat espanyol del 27,16% el primer trimestre d'enguany,
segons l'EPA feta per Instituto Nacional de Estadística. 1.798.800
persones aturades als Països Catalans (sense tenir en compte les
dades de la Catalunya Nord ni la Franja de Ponent) segons el mateix
estudi, que suposa una taxa d'atur del 26,60%. Una cinquena part de
la població en situació de risc d'exclusió social, desenes de
desnonaments diaris, desenes de suïcidis fins ara relacionats amb
aquestes situacions, etc. No és prou extraordinària la situació
econòmica i social, per saltar-se la cotilla constitucional de
submissió als dictats de l'Europa del Capital?
Doncs no,
perquè qui podria decidir saltar-se el límits que imposa l'amo que
només ve de nit a fer caixa i endur-se els calers és l'encarregat
que sempre està al servei de l'amo, sempre que li deixi repartir les
propines com vulgui entre els i les cambreres. Perquè els governs de
CIU aquí i del PP aquí i allà no deixen de ser les sucursals de (i
a les ordres de) la troika comunitària.
I com
reparteix les propines l'encarregat? Com reparteix les engrunes
pressupostàries el Govern (d'allà i d'aquí)?
Doncs
retallant drets socials perquè és estratègic per als seus
objectius polítics que coincideixen amb els de l'Europa del Capital
Financer, les sucursals han d'aconseguir els objectius que arriben de
la matriu. Retallar com a mitjà per a malmetre els serveis públic
per justificar-ne la privatització en benefici de les empreses
financeres (al consell d'administració de les quals s'acaben
jubilant els “encarregats” governamentals).
I és que
tinguem molt o poc, la política d'un govern no es percep tant en el
que fa en termes absoluts com en les prioritats que te. Un govern pot
estar mig arruïnat però si la seva prioritat és el bé públic i
la defensa de les classes desfavorides, es veurà que el poc que te
el destina massivament a allò, mentre que un govern que el que fa és
retallar els drets socials bàsics (sanitat, educació, dependència,
serveis socials, pensions, etc.) mentre transfereix cada vegada més
recursos públics als bancs, deixa clara quina és la seva prioritat
(que no és, precisament, la qualitat de vida de les persones).
Que tot això
passi, sense que passi res, és possible per la pau social que
alimenten els mitjans de comunicació (mitjans de control social,
hauríem de dir) que, al servei dels accionistes i governs que tenen
al redera, escampen que tots els mals són càstigs inevitables per
purgar l'època en la que lligàvem els gossos amb llonganisses i
estivàrem més la mà que la màniga. Que no hi ha alternativa a les
retallades i l'austeritat. Que és igual que un govern sigui de
dretes o d'esquerres, que només hi ha una sortida a la crisi.
Fals. Hi han
d'alternatives a la deutecràcia que ha segrestat la democràcia i la
política. També en els pressupostos.
Es pot no
retornar el deute, per il·legítim, per ser un robatori a base de
transferir rendes de les classes populars a les elits dirigents,
d'això se'n diu acumulació per despossessió. I sense retornar el
deute, prioritzar les polítiques socials, apostar per un canvi de
model econòmic i productiu, ... Això a l'hora que es foragiten els
centenars de corruptes legals i il·legals i es comença a construir
una societat nova.
Inclús, des
d'una vessant més possibilista i socialdemòcrata, hi han
alternatives a l'austeritat del 99% pel malbaratament de 1%. Si es
reconeix el deute i s'ajorna el pagament (com han fet a Islàndia) es
trobes en millors condicions per a reactivar l'economia i llavors,
pactar el retorn del deute, amb quitances, terminis, etc., amb una
economia sanejada.
I com ho van
fer a Islàndia? Sortint al carrer, empresonant banquers, fent uns
pressupostos participatius i fent un procés, també participatiu,
per redactar una nova constitució.
Aquí, ahir,
van dictar presó per un banquer, el primer d'ençà de la crisi.
Espero que sigui el primer de molts i que la cosa no acabi com
acostuma a acabar, en no res, o en indult o, en el millor dels casos,
que Blesa sigui el cap de turc per tapar la resta de corrupteles,
legals o il·legals.
I mentre tot
això passa, alguns pensen alternatives, d'altres fan veure que es
barallen pel repartiment de les propines.
I aquests darrers volen que
ens posicionem a favor d'uns o altres. Doncs jo crec que no ens hem
de posicionar ni amb uns ni amb altres, sinó amb el poble, que està
al carrer i acabem de pensar i exercir les alternatives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada