Comunicat
de la Secció Estatal de la Seguretat Social del sindicat CGT-CAT
arran de les darreres mentides escampades pels “experts” sobre
Seguretat Social nomenats pel govern espanyol i a sou de la banca i
les asseguradores per justificar la privatització del sistema públic
de pensions:
Els
seus arguments:
a)
D'acord amb les seves projeccions demogràfiques el sistema serà
insostenible a mitjà termini perquè en augmentar l'esperança de
vida es cobra la pensió durant més temps.
La
memòria es curta, i sembla que s'han oblidat de les grans i petites
prediccions demogràfiques que no es van acomplir; des de les que
parlaven a principi dels setanta de 10,000 milions d'habitants per
als inicis del segle XXI (superem lleugerament els 6,000) o més
recentment, els profètics anuncis d'alguns col·laboradors de La
Moncloa, anunciant successivament la fallida de la Seguretat Social
per al 1996, 1998, 2000 i 2005. Aquestes projeccions tampoc
encertaren quan van plantejar que pel 2010 la població de 65 o més
anys es trobaria entre els 27 i els 29 milions de persones a l'Estat
espanyol i la realitat és no depassa per poc els 17 milions.
Ens
diuen que entrarem en crisi perquè viurem més, però sembla que
l'evolució de l'esperança de vida no ens mostra una futura
humanitat tant longeva. Si anem a les dades de l'Institut Nacional
d'Estadística espanyol (INE) l'esperança de vida mitjana l'any 1976
era de 73,34 anys; l'any 1981 de 75,62 anys; l'any 1991 de 78 anys;
81 anys l'any 2007 i 86 es preveu pel 2050. Fins a mitjans del segle
XX l'esperança de vida es va duplicar, si bé, a partir dels anys 60
l'evolució d'aquesta esperança de vida s'ha moderat
considerablement, per tant el pes de l'edat en el sistema es pot
considerar lleuger.
b)
Tots els experts coincideixen: S'ha d'allargar l'edat de jubilació,
augmentar el nombre d'anys de cotització i prendre tota la vida
laboral per calcular l'import de la pensió.
Per
una altra banda, qui proclama el cataclisme del sistema públic de
pensions i defensen un sistema privat afirmen que les seves propostes
responen a un consens unànime entre els experts, però això no és
així. Són molts els economistes, inclús premis Nobel d'economia
com Joseph Stiglitz, que han demostrat en diverses ocasions i per
diferents vies, que les tesis neoliberals de privatització de les
pensions són mancades de fonament i rigor científic.
Un
expert de l'òrbita liberal com José Antonio Herce assegurava el
juny de 2009 que “el sistema públic de pensions espanyol entrarà
en dèficit entorn a l'any 2020”, predicció àmpliament difosa
pels mitjans de comunicació. Però aquest mateix autor va
pronosticar en un treball publicat el 1995 que la Seguretat Social
tindria un dèficit del 0,62% del PIB l'any 2000 i del 0,77 el 2005;
en un altre treball de 1996, va assegurar que el dèficit seria del
1,37% l'any 2000 i del 1,80 l'any 2005. La realitat d'aquells anys va
ser un superàvit del 0,4% l'any 2000 i de l'1,1% l'any 2005.
c)
Augmenta el nombre de pensionistes en relació al de cotitzants el
que interfereix a l'hora de mantenir una sanejada taxa de
reemplaçament:
Ni
en els moments més crítics d'aquesta relació ha baixat de 2,18
actius per cada pensionista i ara, en plena crisi, aquesta relació
és de 2,57.
El
superàvit de la Seguretat Social segueix augmentant; menys, però en
positiu (les mateixes fonts així ens ho mostren). El superàvit de
l'any 2009 va ser de 8.502 milions d'euros, un 0,8% del PIB que sumat
al fons acumulat suposa a l'actualitat, més de 62,000 milions
d'euros, el que equival al 6% del PIB.
En
realitat el que pretenen es oferir al sector privat els fons de la
Seguretat Social.
A
l'actualitat els fons privats mouen 12,7 bilions d'euros, 12 el PIB
de l'Estat espanyol i el 27% del PIB mundial.
L'augment
d'aquests fons ha sigut espectaular fins el moment que la crisi ha
frenat el seu creixement.
L'any
1995 els recursos que movien els fons privats pujaven a 4,9 bilions
d'euros, en 5 anys el seu volum pujava a 11,5 bilions d'euros.
L'Estat espanyol no va quedar al marge d'aquest creixement i va
passar de 13,000 milions d'euros l'any 1995 a 38,000 l'any 200. En
aquests darrers anys les dades que ens ofereix el Ministeri
d'Economia i Hisenda no conviden a l'optimisme: el 2008 la
Rendabilitat Mitjana Ponderada total és de -7,9%. Mentrestant les
comissions de gestió no han deixat d'augmentar del 0,86% a l'1,11
l'any 2008.
En
quant al percentatge d'inversions respecte al PIB, la contribució de
l'Estat espanyol a aquests productes es troba a la part baixa en
relació a la resta de l'UE. Això preocupa molt els bancs, també el
govern espanyol, de fet al document per a la revisió del Pacte de
Toledo, el Govern es queixa de la “manca d'interès de la població
(ells diuen mercar) per aquests tipus de procutes”.
EL
72,60% del patrimoni que els treballadors i les treballadores hem
donat a les entitats financeres per a que els inverteixin en les
nostres futures pensions privades, ha obtingut rendibilitats
negatives. La realitat és que hem perdut diners; al lloc ideal (la
caixa de la Seguretat Social pública) la seva rendibilitat social
hauria estat immillorable.
Allò
important s'amaga, apliquem la llei de l'embut al sistema públic i
el fem passar pel seu cantó estret, mentre deixem la part ampla pel
sistema privat. Demandem rendibilitat al sistema públic i tanquem
els ulls davant del desgavell del sector privat. La clau hauria de
ser la riquesa nacional, no el nombre de cotitzants. Les pensions
es paguen amb les cotitzacions dels i les treballadores, però no ha
de ser necessàriament així. Es podrien implicar altres actors.
Per
què ha d'estar equilibrat el pressupost de les pensions? Ho està
potser el de l'Exèrcit? I el de la Casa Reial? I el d'Educació? I
el de Justícia? Quasi totes les partides que surten dels
Pressupostos Generals de l'Estat són deficitàries a efectes
comptables.
Parlem
d'un sistema social i com resulta de la riquesa de les societats,
encara que ara estigui estancada, no ha fet altra cosa que créixer;
això vol dir que les pensions no són un problema. El que passa és
que existeixen grans i poderosos interessos per a que la riquesa
segueixi repartint-se de manera cada vegada més desequilibrada i
injusta; i quan el desequilibri voreja la misèria per a una bona
part de la societat i es preveu un possible conflicte d'interessos,
es treu la por a passeig en forma de fosques profecies, anuncis de
diversos cataclismes, etc. Aquesta és la trampa.
Es
parla de Constitució i aquesta determina que s'han de garantir unes
pensions dignes; si aquesta és la finalitat no cal plantejar-se si
hi ha dèficit o superàvit. L'obligació és fermar unes pensions
dignes amb cotitzacions, amb impostos; és a dir, emprant tots els
recursos necessaris per acomplir aquest objectiu ineludible, si és
que volen acomplir la constitució.
El
sistema públic no cobra comissions, no arrisca a la borsa, no perd
els papers al casino de l'especulació; en canvi, és solidari,
redistribueix la riquesa, posa en valor els drets socials, la seva
finalitat és aconseguir el benestar de la gent, de tothom. Poden dir
el mateix aquells que ens llencen a la selva de la previsió privada?
Són compatibles els conceptes previsió i privada? La resposta ja no
està a l'aire, rotundament NO.
Fonts:
Hem
pres paràgrafs d'entrevistes i articles de:
- Joaquín Arriola, professor titular d'economia política a la Universitat del País Basc.
- Miren Etxezarreta, catedràtica emèrita d'Economia Aplicada de la Universistat de Barcelona i doctora per la London School of Economichs, que acaba de publicar Quines pensions, quin futur (Icària).
- Col·lectiu ATTAC “¿Estaán en peligro las pensiones públicas? Las preguntas que todos nos hacemos. Las respuestas que siempre nos ocultan” de Vicenç Navarro, Juan Torres López i Alberto Garzón Espinosa.
Aquestes
fonts no estan pagades pels actors de l'actual crisi, per tant no
depenen de cap grup de pressió.
bloc estatal de CGT-CAT: http://nohayderechocgtcat.info/
Un anàlisis molt correcte faltaria analitzar si amb una assistència sanitària bona la esperança de vida era de 81 anys amb la sanitat que tenim ara quina serà la esperança de vida?
ResponEliminaSegurament amb una bona sanitat l'esperança de vida augmentaria, però has de tenir en compte que en l'augment de l'esperança de vida a les darreres dècades ha tingut més impacte el descens de la mortaldat infantil i juvenil que no pas l'augment de l'edat de defunció.
ResponElimina